قدس آنلاین/ طیبه مروت: امنیت یکی از اساسی ترین مسایل استراتژیکی است که این روزها محور سخنان سیاستمداران دنیاست. امنیت مرزهای جغرافیایی پس از پیدایش داعش، یکی از اساسی ترین مسایلی است که دیپلماسی کشورهای منطقه از جمله ایران را به خود مشغول کرده است.

 مخالفت با «امنیت اخلاقی» بازی در زمین دشمن

این مهم که مورد وفاق همه جریان های سیاسی کشور است نقش تعیین کننده ای در حفظ کیان کشور دارد. اما امنیت تنها دراین محور خلاصه نمی شود و مسایلی مانند امنیت اخلاقی و اجتماعی نیز به عنوان یکی از مؤلفه‏های دستیابی به رفاه و توسعه در عرصه‏های مختلف علمی، سیاسی، اقتصادی و ... مورد توجه است.
اوایل سال جاری، طرح امنیت اخلاقی توسط نیروی انتظامی مطرح شد که با هجمه گسترده رسانه ها مواجه شد. چرایی این نقد گسترده بر اجرای طرح امنیت اخلاقی و دخالت جریان های سیاسی در این رویداد را در گفت وگو با کارشناسان مورد بررسی قرار داده ایم.

 جریان سازی سیاسی، سم مهلک
امنیت ملی
دکترکیومرث یزدان پناه با اشاره به تأکید رهبرمعظم انقلاب به مسأله امنیت به عنوان اولویت اصلی کشور به خبرنگار «قدس» می گوید: امنیت یکی از ملزومات اساسی و از مقدمات توسعه پایدار در هر کشوری محسوب می شود. در جهان امروز در هیچ کشوری رفاه حاکم نخواهد شد مگر اینکه آن کشور از مؤلفه‏ها و زیرساختهای بنیادین امنیت ملی برخوردار باشد. امنیت ملی از عناصر و مؤلفه هایی تبعیت
می‏کند که مهمترین آنها حفظ بافت و امنیت جغرافیایی، امنیت انسانی، امنیت اجتماعی و از همه مهمتر امنیت گفتاری و گفتمانی در ساختار سیاسی آن کشوراست.
وی به ساختار سیاسی ایران به عنوان کشوری که شرایط جدیدی را تجربه می کند اشاره کرده و تصریح می کند:  ایران، کشوری است که از نظر توسعه سیاسی کشوری نوپا محسوب می شود و ساختار سیاسی خود را مدیون پیروزی انقلاب اسلامی و حکومت نوپای جمهوری اسلامی است بنابراین در این روند با فراز و نشیبهایی روبرو است و گاهی اوقات همین فراز و نشیب ها آسیبهایی را در امنیت کشور میان کارگزاران سیاسی جامعه و متن جامعه ایجاد می کند.
این تحلیلگر مسایل سیاسی ادامه می دهد: آنچه درباره امنیت پایدار مسلم است، این است که امنیت باید در چارچوب منافع ملی تأمین شود نه اینکه
جریان سازی‏های سیاسی در آن تأثیر منفی بگذارند. ایران در یک موقعیت حساس ژئوپلتیکی در منطقه غرب آسیا قرار دارد، پیرامون ایران سرشار از مشکلات حاد امنیتی و نظامی است که همواره به عنوان تهدیدی برای مرزهای کشور باید به آنها توجه شود. از اینرو باید به امنیت به عنوان یک مسأله حیاتی توجه کرد و مسلماً توصیه ها و تأکیدات مقام معظم رهبری درباره امنیت در همین چارچوب قابل تجزیه و تحلیل است.
دکتر یزدان پناه با بیان این مطلب که همه مسؤولین کشور و بخصوص کسانی که در خط مقدم تأمین امنیت کشور قرار دارند، نسبت به امنیت کشور مسؤول هستند و باید پاسخگوی عملکرد خود باشند، تأکید می کند: مدیران کشور نباید به گونه ای عمل کنند که امنیت کشور تحت تأثیر مسایل سیاسی و منافع حزبی و گروهی قرار بگیرد.

 اختلاف سیاسی امنیت ملی را به خطرمی اندازد
رئیس دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران با اشاره به ضرورت حفظ وحدت بین مسؤولین کشور، سخنان رهبر انقلاب را درباره
آسیب‏های ایجاد فضای دوقطبی سیاسی، نقطه عطفی در مناسبات سیاسی و حفظ امنیت عنوان کرده و می افزاید:
تکثر‏گرایی سیاسی در یک حد معقول و تعریف شده ‏ای مورد قبول است و جامعه پویایی مانند ایران نیازمند تکثر گرایی سیاسی است. اما این مسأله نباید به سمتی حرکت کند که وحدت ملی را نشانه بگیرد. اما اگر اختلاف سلیقه  ها به سمتی برود که امنیت ملی را تحت الشعاع قرار دهد، مضر است. دراین صورت فضای دو قطبی در خدمت ایجاد شکاف در کشور خواهد بود. بنابراین در کثرت گرایی سیاسی و اختلاف سلیقه باید رفتار تمام فعالان سیاسی در خدمت وحدت و انسجام ملی باشد. در غیراین صورت اختلافات سیاسی امنیت ملی را به خطر می اندازد و با توجه به شرایطی که کشور در آن قرار دارد باید از مسایلی که باعث ایجاد فضای دوقطبی کاذب انشقاق‏زا می‏شود جلوگیری کرد و عوامل آن را از بین برد.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به خواسته دشمن از وجود اختلافات عمیق در کشور، می گوید: جمهوری اسلامی در حال حاضر با  چند گذار مهم روبرو است. اول؛ گذار داخلی خود که از مرحله تثبیت به مرحله تکامل در حال حرکت است که مرحله حساسی است. دوم اینکه ایران در منطقه حساس و ژئوپلتیکی دنیا قرار دارد و عوامل متعدد سیاسی و مذهبی باعث نا امنی منطقه شده اند. بنابراین باید دقت کرد که در این شرایط از امنیت مرزها غافل نشویم زیرا غفلت از امنیت پیرامونی امنیت داخلی را نیز تحت الشعاع قرار می دهد.
این تحلیلگر مسایل سیاسی در ادامه به آسیب‏هایی که اخلال امنیت در حرکت رو به رشد جامعه در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایجاد می کند اشاره کرده و می گوید: ایران به دلیل دارا بودن جمعیت حداکثری جوان نیازمند مؤلفه های آرام بخشی است که از ناحیه سیاستمداران باید به جامعه تزریق شود. وظیفه رهبران سیاسی این است که تمام رفتار و گفتار خود را در راستای امنیت کشور تنظیم کنند.
دکتر یزدان پناه توسعه سیاسی و رشد اقتصادی را دو عرصه مهمی عنوان می کند که عدم امنیت در آنها تأثیر فراوانی خواهد گذاشت. او ادامه می دهد: امنیت مقدمه ای برای دستیابی به توسعه پایدار است.

 امنیت اجتماعی مورد غفلت واقع شده است
دکتر محمد صادق کوشکی در گفت وگو با «قدس» به بیان رابطه بین امنیت و توسعه سیاسی و اقتصادی پرداخته و
می‏گوید: ارتباط بین امنیت و توسعه سیاسی و اقتصادی از بدیهیات حوزه سیاست است. اما نکته‏ای که در این بین بسیار مهم است، این است که بدون امنیت هیچ حادثه مطلوبی در جامعه رخ نخواهد داد.
ابعاد متفاوتی از امنیت را باید در جامعه محقق کنیم که به دنبال آن بتوانیم پیامدهای مطلوب تری را از توسعه سیاسی و اقتصادی در جامعه شاهد باشیم.
استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران امنیت اخلاقی و اجتماعی را مهره مغفول در بحث سیاستگذاری در جامعه عنوان کرده و می افزاید: هیچ جریان سیاسی با امنیت جغرافیایی و سیاسی مشکلی ندارد و همه آن را قبول دارند و همگی از نیروهای مسلح در حفاظت از مرزها حمایت می کنند. اما آنچه در اداره کشور مورد غفلت برخی گروه ها و جریانات سیاسی واقع شده «امنیت اجتماعی» است.
وی به برخی حرکتهای صاحبان کانال های خبری در شبکه  های اجتماعی فضای مجازی و نیز برخی رسانه های وابسته به گروه های سیاسی درسنگ اندازی در مسیر ایجاد امنیت اجتماعی اشاره کرده و می افزاید: برخی جریان‏ها و رسانه ها نه تنها همراه نظام با ایجاد امنیت اجتماعی نیستند، بلکه با ایجاد امنیت نیز مخالفند. این صاحب نظر مسایل سیاسی با تأکید براینکه وقتی در جامعه ای فساد و فحشا رونق بیابد، نسل جوان اولین قربانیان آن هستند، تصریح می کند: اگر نسل جوان به
خواسته‏های نفسانی مشغول شود، توانایی و استعداد خود را برای توسعه پایدار هزینه نخواهدکرد.  در چنین جامعه ای آزاداندیشی، تولید علم و اختراع و اکتشاف می میرد و رشد و توسعه جایگاهی نخواهد یافت و همه توانایی جوان هرز خواهد رفت.
 200شبکه ماهواره ای برنامه هدفمند دشمن برای تخریب است
دکتر کوشکی با اشاره به اینکه سرمایه انسانی و جوانان مهمترین سرمایه برای توسعه یک کشور است، اظهار می کند: بدون نیروی انسانی ایران هیچ آینده‏ای نخواهد داشت و بدون امنیت اخلاقی، نیروی انسانی هیچ بهره ای برای کشور نخواهد داشت. به همین دلیل دشمن برای ترویج بی اخلاقی و ایجاد اخلال در امنیت اجتماعی و اخلاقی دست به کار شده اند و سرمایه گذاری های کلانی کرده اند، اینکه بیش از 200 شبکه
ماهواره‏ای فارسی زبان که در کشور قابل دسترسی هستند و عموماً بی اخلاقی و بی عفتی را ترویج می کنند یک برنامه هدفمند از سوی دشمنان انقلاب است.
وقتی نرخ طلاق درشهری مانند تهران به بالای50 درصد رسیده است، وقتی رابطه نامشروع در سطح جامعه عادی شده و سن رابطه با جنس مخالف در شهرهای بزرگ به 13 سال کاهش پیدا کرده، نشان دهنده هدف‏گذاری دقیق دشمن برای ایجاد نا امنی و نا امیدی در کشور است. متأسفانه برخی جریانهای سیاسی و رسانه‏های وابسته نه تنها درک درست و عمیقی از اهمیت این موضوع ندارند  بلکه اگر زمانی نیروی انتظامی بخواهد اقدام علمی در راستای ایجاد امنیت اجتماعی انجام دهد، به مخالفت بر می خیزند و چنان هجمه
رسانه‏ای علیه ناجا ایجاد می کنند که نیروی انتظامی منصرف می شود.
کوشکی به توصیه اخیررهبری به نیروی انتظامی در عدم توجه به فضاسازی رسانه‏ای اشاره کرده و می گوید: نیروی انتظامی هم باید مأموریتش را انجام دهد و هم به این فضا سازی‏ ها توجه نکند.

 وقتی از پشت خنجر می زنند
دکتر کوشکی با طرح این پرسش که چرا برخی جریان های سیاسی به‏جای کمک کردن به ناجا برای ایجاد امنیت اخلاقی در جامعه به مقابله با آن برمی خیزند؟، اظهار می کند: نیروی انتظامی بدون حمایت مردمی، جریان های سیاسی و رسانه ها نمی‏تواند به خوبی از انجام وظیفه خود بربیاید. زیرا باید توان خود را در دو جبهه توجیه نیروهای داخلی و مبارزه با عوامل خارجی ایجاد ناامنی بی اخلاقی هزینه کند. متأسفانه برخی طیف های سیاسی به ناجا در حین انجام مأموریت از پشت خنجر می زنند. به نظر من این گروه ها ستون پنجم دشمن هستند.
وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا تنها عدم درک باعث همراهی نیروهای داخلی با اهداف سیاسی دشمن شده است؟، بیان می‏کند: طیف های سیاسی که امنیت اخلاقی را مورد هجمه قرار داده اند، راضی هستند که جوانان قربانی شوند چرا که الگوهای زندگی اسلامی را نمی پسندند و به دنبال غربی سازی زندگی در کشور هستند و می خواهند مانند مغرب زمین «خانواده» هسته جامعه نباشد تا مردم رها از قید اخلاق به عنوان پیاده نظام این جریان‏ها در زمان انتخابات در خدمت رأی آوری آنان باشند. به عقیده من این گروه‏های سیاسی قدرت طلبانی هستند که تنها هدفشان از حمایت از طرح‏های ضد اخلاقی دشمن درکشور صندوق های رأی است.
استاد دانشگاه تهران با اشاره به طرح امنیت اخلاقی و مخالفتهای گروه های سیاسی می گوید: وقتی ناجا خواست در ابتدای سال طرح پلیس نامحسوس را اجرا کند، این جریان ها گفتند این طرح انتقام شکست خوردگان انتخابات از مردم است.  این عین خباثت  وهمگاهی با دشمن کشور است. شوربختانه برخی رسانه ها نیز با این اندیشه همراه شدند و جایگاه نیروی انتظامی را در اذهان مردم تخریب کردند.
وی تأکید می کند: نیروی انتظامی باید این رفتارها را پیگیری حقوقی بکند تا افراد نتوانند مانع اجرای برنامه‏های ناجا بشوند.
این کارشناس سیاسی درخاتمه از تأثیر کمبود امنیت اخلاقی در کاهش توسعه سیاسی می‏گوید: جامعه ما به عنوان یک جامعه خانواده محور اگر ارزشهای اخلاقی نادیده گرفته شود، امید به آینده و نیروی انسانی خود را به عنوان نیروی محرکه توسعه سیاسی و اقتصادی از دست خواهد داد و در صورتی که فساد فراگیر در جامعه مهار نشود،  باید فاتحه آینده کشور را خواند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ايراني IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    بجاي تفسيرهاي بچه گانه فقط لازم است يك نظر سنجي از مردم انجام شود و اونموقع مشخص ميشود ملت از حكومت چه ميخواهند ، متاسفانه كسي جرأت نظر سنجي ندارد در حالي كه حق مردم اين زمان است ، بقول امام (ره) مردم ٤٠ سال پيش نميتوانند براي حال تصميم بگيرند